Sök:

Sökresultat:

1024 Uppsatser om Subsurface flow - Sida 1 av 69

Effektiva renderingstekniker av subsurface scattering med mental ray

Subsurface Scattering är nu för tiden väldigt populärt inom datorgrafik och används inom de flesta filmer och spel, men det är ingen enkel process för att uppnå ett bra resultat. Därmed kommer forskningen och utvecklingen fokuseras på subsurface scattering i verkligheten och inom Autodesk Maya med inbyggda renderingsmotorn mental ray. Subsurface scattering via mental ray kan lösas på flera olika sätt och nödvändig information om subsurface scattering shaders och andra noder kommer att förklaras för de metoder som känns till som lightmaps och photon maps. Det kommer även finnas en tredje metod som fokuserar på passrendering av en lightmap shader. Metoderna bevisar sedan vilken metod som anses vara den bästa för situationen man befinner sig i..

Batch flow behandling och kontinuerligt flöde av lakvatten i en rotzonsanläggning : En jämförande studie i pilotskala

This report deals with the performance of a batch flow treatment of landfillleachate compared with a continuous flow system. The parameters in focus were total Kjeldahl nitrogen (TKN), BOD5 and COD. The pilot-scale experiment used eight barrels with a volume of 150 liters. Each barrel was constructed differently concerning its flow, its bed material grain size and its presence of plants or not. Four of the barrels worked in batch mode, thus four in continuous flow mode.

Bottensubstrat och dess inverkan på reducering av BOD5, COD och TKN i lakvatten genom konstruerade rotzonsanläggningar : En pilotstudie vid Univates, Lajeado ? RS Brasilien

Treatment wetlands been showed efficient for reducing pollutant in waste water. In Lajeado ? RS, Brazil the landfill has poor leachate water treatment. It is necessary to supplement the treatment plant because they need to reduce BOD, COD and nitrate of the water going to recipient. A Subsurface flow wetland (SSF) can be a good choice.  In order to be able to design an efficient SSF it is important to understand how the grain sizes of a substrate affect the reducing of pollutants in waste water.

Betydelsen av flow i bildskapande och pedagogers betydelse för flow : En uppsats inom bildpedagogik om flow och kreativitet och vilka förutsättningar som gynnar flow.

Uppsatsen behandlar ämnet genus och genusframställningen i barnböcker nu, och för 50 år sedan. För att komma fram till ett resultat har två analysmetoder använts, Nikolajevas mimetiska metod samt en semiotisk bildanalysmetod. Resultatet visar att det skett en förändring av genusframställandet i barnböcker de senaste femtio åren och att den största förändringen skedde i mitten på 60-talet..

Förslag till modell av kemikaliespridning i mark anpassad för användning vid räddningsinsats - Kemspill Mark 4.0

After emergencies involving chemical spills it is of great importance that correct measures are taken with short notice, both for the security of people and in order to minimize future environmental consequences. The RIB-unit at the Swedish Rescue Services Agency initiated this study, the aim of which is to propose changes to the existing chemical transport calculation tool: Chemical Spill 3.4, included in RIB - Integrated Decision Support for Civil Protection, so that it can be used for decision support as well as in preventive work. A rough estimation of chemical transport in the subsurface is considered being of great importance when making decisions during emergency response operations.The proposition presented in this report is a non site specific chemical transport model which is designed to give a rough estimation of NAPL flow in homogenous isotropic soil shortly after an instantaneous release. The model can be used at two levels; both in situations without access to information on subsurface properties, and with more accuracy in situations with knowledge of the included parameters. For that reason the user can choose among predefined alternatives or assign the parameters a numeric value to increase the quality of the model output.

Utveckling av flödesreaktor : Ett sammarbetesprojekt mellan fakulteten för teknik och naturvetenskap vid Uppsala Universitet och Fagrell produktutveckling AB

 This report deals with thecollaborative project between FagrellProdukt Utveckling AB and studentsfrom the Faculty of Science andTechnology at Uppsala University. Theoverall objective of the project wasin addition to developing students'abilities, to help Fagrell withverification and development ofFagrells prototype, Fundamental flowreactor, for flow chemistry. Theuniqueness of Fagrells flow reactor isthat it should be simple andaffordable compared to competing flowreactors in the market.The verification was done bylaboratory and simulation sessions.The verification shows that Fagrellsidea on how to construct a flowreactor is very good.The development included bothtechnology and business. The result ofdevelopments can be helpful for thecommercialization of Fagrell flowreactor..

Undersökning för generaliteten för lämpligt motståndarantal i Magicka ur ett flowperspektiv

Detta  examensarbete  undersöker  skillnaden  i  tre  olika  nybörjargruppers  upplevda flow  då  de  spelat  Magicka  (2011)  med  motståndarantal  som  den  enda  skiljande variabeln.   Undersökningen   baseras   bland   annat   på   Csikszentmihalyis   (1990) flowteori och Caillois (2001) teori om att tävlande slutar vara roligt då det  urartar i kaos.  Syftet  med  examensarbetet  har  varit  att  hitta  när  mest  flow  uppstår  då nybörjare på Magicka (2011) spelar mot  en viss motståndartyp, samt om  detta flow bryts  när  för  många  motståndare  introduceras.  Undersökningen  har  visat  att  nio motståndare har resulterat i betydligt mer flow än tre, medan skillnaden mellan nio motståndare  och  18  har  varit  obetydlig.  Examensarbetet  har  dock  inte  lyckats kvantifiera  var  flow  övergår  till  kaos  med  den  testgrupp  och  motståndartyp  som använts.  Framtida  forskning  skulle  exempelvis  kunna  undersöka  på  vilket  sätt  ett varierande  motståndarantal  skulle  påverka  flow  för  en  mer  erfaren  testgrupp  som spelar mot andra motståndartyper..

Flow i fokus : processen att göra ett spel genom research through design

Starting out as a minor form of amusement, the game industry has become one of the most lucrative andsuccessful in the entertainment business competing against giants such as television, movies and music.As the internal competition within the developer community grows companies work hard at discoveringnew ways to attract and keep customers. By having a playcentric approach focusing on user experiencethey hope to achieve that goal. This thesis describes the process of designing a game with focus on theplayer. We apply the concept of flow on game development and investigate through research throughdesign if we are able to create a game that keeps the player in flow.Play tests showed several elements such as control issues and too difficult challenges early in the game,affecting the possibility for players to experience flow while playing. These negative factors came to becalled flowleakers.

?Det är änglakör och hela köret när man väl når det [Flow]? : En kvalitativ studie om ryttares upplevelse av Flow

Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ryttare upplever Flow, och vidare även hur ryttare upplever samspelet inom ekipaget vid Flow. Studien inkluderade 10 kvinnliga informanter (M = 18.7, SD = 1.48) med tävlingserfarenhet som sträcker sig från ingen alls till internationell nivå (Hoppning= 4, Dressyr = 3, Fälttävlan = 2, Ingen tävling = 1). En semi-strukturerad intervjuguide utvecklades utifrån Csikszentmihalyi's holistiska perspektiv på de nio dimensionerna av Flow (Jackson & Csikszentmihalyi, 1999), och data analyserades kvalitativt genom en innehållsanalys. Resultatet visade både att ryttares upplevelse av Flow stämmer väl överens med andra idrottsutövares upplevelse (Swann, Keegan, Piggott och Crust, 2012), och bekräftar tidigare tolkningar av att ridsporten skiljer sig från de flesta andra idrotter genom att utfallet till stor del är beroende av interaktionen och samarbetet mellan häst och ryttare (Beauchamp & Whinton, 2005). Vidare visar resultatet även att samspelet mellan häst och ryttare är en viktig och oersättlig del i upplevelsen av Flow..

Entusiasm i lärandet : En granskning av flow i skolan

Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i en vanlig svensk mellanstadieklassupplever flow i sitt lärande och vilka faktorer som påverkar upplevelsen av flow.För studien valdes en kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer. Tre pojkar och treflickor i en klass 4 på mellanstadiet fick berätta vilket deras favoritämne var, och sedanbesvara frågor om hur de upplevde sitt favoritämne och hur de upplevde de övrigaämnena. Frågorna var skapade utifrån de olika faktorerna som påverkar flow enligtMihaly Csíkszentmihályis flowteori (Csíkszentmihályi, 1993).Resultatet av min undersökning visar att eleverna som intervjuades upplever flow iskolan, och då mest i favoritämnet. Det finns även exempel på motsatsen där entusiasmoch flow saknats i skolarbetet. Faktorer som har betydelse för att flow ska uppkomma ärbland annat rätt svårighetsgrad på uppgiften så att utmaningen anpassas efter individen,rätt tid och arbetstakt för genomförandet av uppgiften, möjlighet till medbestämmandeoch inflytande för den som utför uppgiften samt eliminerandet av störmoment underarbetet med uppgiften.Undersökningens resultat visar att flow har betydelse för elevens motivation och iförlängningen sannolikt också för elevens lärande.

Reduktion av föroreningar i processvatten från en äggfabrik i Brasilien : Kväve- och fosforrening i anlagda våtmarker.

A water treatment unit consisting of two aeration basins, two settling tanks, a residence basinand a horizontal Subsurface flow wetland were used to treat wastewater from an eggprocessing factory in Brazil. The aim of this paper was to determine the efficiency of thesystem in reducing nitrogen, phosphorus, BOD5 and TSS (among other parameters) andgetting a further understanding on different kinds of constructed treatment wetlands as well astheir nitrogen and phosphorus removal processes. The wastewater from the factory consistedof process water from manufacturing and water used for cleaning, no stormwater or sewagewater entered the system. Tests were taken three times a month from October 2013 ?til April2014.

När kan Flow upplevas på arbetsplatsen?

Syftet med denna studie har varit att undersöka relevansen i tre olika teorier som förklarar hur Flow kan upplevas på en arbetsplats. Teorierna är skapade efter forskning från Csikzentmihaly, Hofstede samt Maslow. Undersökningen har skett på två olika arbetsplatser inom två olika yrkesgrenar för att finna om eventuella skillnader mellan dessa två arbetskontext kan påverka upplevelsen av Flow. Det ena företaget kategoriseras som en affärsmiljö och det andra företaget rubriceras som en kontorsmiljö. Tre hypoteser skapades som var för sig testade de tre teoriernas effekt på Flow.

Lärande och flow : Den optimala lärandeupplevelsen

Detta arbete har utförts för att undersöka frågeställningen ?Hur bör ett dataspels tutorial designas för att spelaren ska lära sig samtidigt som den främjar uppkomsten av flow??. För att besvara detta har teorier inom pedagogik, lärande av spel, användbarhet och flow samt mer generella teorier kring spel studerats för att skapa en teoribildning inom området. För att testa detta har ett spel med två olika tutorials skapats. Detta spel har sedan använts för att, med hjälp av två testgrupper, samla data om hur spelare lär sig samt deras flowupplevelse.

Flow i multiplayerspel

Detta arbete syftar till att undersöka hur Csikszentmihalyis teorier kring optimala upplevelser, eller flow-upplevelser, kan appliceras på praktisk speldesign. I arbetet kombineras Csikszentmihalyis definition av begreppet flow med Jenova Chens riktlinjer för flow-uppmuntrande design i singleplayerspel för att ge underlag för framtagandet av ett brädspel i vilket applicerbarheten hos deras teorier och riktlinjer på multiplayerspel undersökts. För att teorierna och riktlinjerna effektivt skulle kunna undersökas utvecklades det tre olika versioner av brädspelet som alla innehåller olika element som, enligt Csikszentmihaly och Chen, bör alstra flow. Ett flertal spelgrupper fick spela dessa tre versioner och via enkätundersökningar och intervjuer förmedla hur de upplevde de olika versionerna, både som individuella produkter och i jämförelse med varandra. De data som erhålldes från dessa undersökningar indikerade på att nivån av kontroll spelaren har över sin spelsituation spelar en väldigt avgörande roll i hur han eller hon upplever spelaktiviteten i sin helhet..

Karaktärisering av hårdmetallpulvrets råvaror och dess påverkan på pulvrets flödesegenskaper

This thesis has been done at the powder department (GH) at AB Sandvik Coromant in Gimo. With a rheometer measurements has been made on raw materials and powder blends. The focus of this report has been to find correlations between raw material powders and press data, comparisons have also been made between raw materials and powder blends.The rheometer can show information of how a powder act in flow conditions, together with air and with pressure. Analyses has been done comparing the rheometer data with press parameters (for example: rejected orders, weight variations and the compaction pressure) with the goal to find correlations between the powders flow properties and the powders compaction in production.The measurements and analyses have been showing that the powder flow properties depends on the powders composition and that properties like flow rate, aeration and permeability varies between powder blends and batches of the same powder sort. It seems to exist a correlation between the pressure force and the flow rate of a raw material.

1 Nästa sida ->